Sayfa İçeriği: Epikuros Sözleri, Filozof Epikuros Sözleri, Özlü Epikuros Sözleri, Anlamlı Epikuros Sözleri, Epikuros Sözleri 2019, Epikuros Sözleri Kısa, Epikür Sözleri, Epikuros Sözleri Facebook
Miladdan önce 200-300'lü yıllarda yaşamış olan Yunan asıllı ve Helenistik felsefesinin en önemli isimlerinden biri olan Epikuros Sözlerini derledik. Beğendiğiniz Özlü Epikuros Sözlerini sosyal medya hesaplarınızdan da paylaşabilirsiniz.
Editörün Seçimi: İnsanların ruhlarından söküp atacakları yalnız iki şey vardır; Bencillik ve imansızlık. (Epikuros)
Yiyip içmeden önce, ne yiyip içeceğinizden ziyade kimle birlikte yiyip içeceğinizi dikkatle düşünün, çünkü arkadaşsız sofraya oturmak kurt veya aslan hayatı yaşamaktır. / Epikuros
Akıllı, dürüst ve insaflı olmadan mutlu yаşаnаmаyаcаğı gibi, mutlu olmadan da аkıllı, dürüst ve insaflı olunаmаz.
"Etrafa korku salanın kendisi de korkuyordur."
Bilginin amacı; insanı bilgisizlik ve boş inançlardan tanrı ve ölüm korkusundan kurtarmaktır. Ve bu olmadan mutlu olmaya imkan yoktur.
Yaşamıyor olmak hiç de korkunç bir şey değil; bunu tam anlamıyla kavramış bir insan için hayatta katlanılamayacak hiçbir şey yoktur. / Epikuros
Mutlu ve ölümsüz bir varlığın ne kendisi dert çeker ne de bir başkasına bunu yükler; bu yüzden de ne öfke tanır ne de iyilik. Böyle şeyler yalnız zayıflarda bulunur. Yani Tanrılarda…
Bilge olan evlenmez. Evlense bile aşkın vehimlerine kapılmaz.
Azla mutlu olmayan insan hiçbir şeyle mutlu olamaz.
Kendi doğruların başkalarına yanlış geliyor diye, doğrularından vazgeçme. / Epikuros
Var olduğumuz sürece ölüm ortada yoktur; ölüm geldiği anda da biz artık yokuz. / Epikuros
Tanrı, ya kötülükleri ortadan kaldırmak ister de, kaldıramaz; veya kaldırabilir, ama kaldırmak istemez; ya da ne kaldırmak ister ne de kaldırabilir, yahut da hem kaldırmayı ister hem de kaldırabilir. Eğer ortadan kaldırmak istiyor da kaldıramıyorsa, O güçsüzdür; ki bu durum Tanrı'nın karakteriyle uyuşmaz; eğer ortadan kaldırabiliyor fakat kaldırmak istemiyorsa, O kıskançtır; ki bu da aynı şekilde Tanrı ile uyuşmaz; eğer O ne ortadan kaldırmayı istiyor ne de kaldırabiliyorsa, hem kıskanç hem güçsüzdür, bu durumda da, Tanrı değildir; eğer hem ortadan kaldırmayı istiyor hem de kaldırabiliyorsa -ki yalnızca bu Tanrı?ya uygundur-, o zaman kötülüklerin kaynağı nedir? Ya da o kötülükleri niçin ortadan kaldırmamaktadır? / Epikuros
Zevk mutlu bir yaşamın başlangıcı ve amacıdır. / Epikuros
Mühür balmumunda nasıl iz bırakırsa, eşyada insanda öyle iz bırakır. / Epikuros
Kanunlar bilgeler için konmuştur, ama haksızlık etmesinler diye değil, haksızlığa uğramasınlar diye. / Epikuros
Bilginin amacı; insanı bilgisizlik vе boş inаnçlаrdаn tanrı ve ölüm korkusundan kurtarmaktır. Ve bu olmadan mutlu olmaya imkan yoktur.
Felsefe mutlu bir yaşam sağlamak için, tutarlı еylеmsеl bir sistemdir.
Evrende her şey insаn için haz objesidir. Ancak erdemle gelen bilgi аrttıkçа hаz da artar. Bu nedenle yönelim hazza değil bilgiye оlmalıdır.
Kendi doğruların başkalarına yanlış geliyor diye, doğrularından vazgeçme.
Tanrı onların dualarını dinleseydi, sürekli birbirlerinin aleyhine dua ettikleri için, insanların hepsi yok olurdu.
Hayatta, komşunun haber almasından korkacağın hiçbir şeyi yapma.
Şunu asla unutmamalıyız: Her ne kadar gelecek bizim elimizde değilse de, gene büsbütün bizim gücümüzün dışında değildir. Onun için ne beklediğimizin geleceğine güvenmeli, ne de hiç gelmeyecek diye tasalanmalıyız.
Biz iyiye karşı değil, yalnız kötüye karşı zayıfız, çünkü zevk bizi kuvvetlendirir, acı ise zayıf düşürür.
''Bir kerecik doğarız, çoğumuz da hayatında hiç vakit bulamadan ölüp gider.''
Ölümsüz iyiliklere sahip olan bir insan hiç bir zaman ölümlü bir yaratığa benzemez.
Epiküros'un metafiziğinin atomlar ve boşluktan sonraki üçüncü temel kategorisi, hareket ya da değişmedir.
Kime yeter kadarı az gelirse, ona hiçbir şey yetmez.
Şüphesiz, mutluluk verecek şeyleri vaktinde öğrenmek de gerektir; çünkü her şeyimiz ondadır. Kim mutlu değilse onu elde etmek için her zahmete katlanmalıdır.
Uzak şeylere duyulan arzu yüzünden yakındakileri aşağı görmemelidir, düşünmelidir ki onlar da bir vakit arzu edlilenler arasındaydı.
Hayatını Gizle !
Ölümden korkmak anlamsızdır, çünkü yaşadığımız sürece ölüm yoktur, ölüm geldiğinde ise artık biz yokuz.
Ruhumuzda atomlardan meydana geldiği için tıpkı bedenimiz gibi ölümümüzle kendini meydana getiren atomlara ayrışır. Bu sebeple organizmanın dağılmasından sonra ruhun yaşaması diye bir şey yoktur.
Var olduğumuz sürece ölüm ortada yoktur; ölüm geldiği anda da biz artık yokuz. / Epikuros
Eğer bütün duyumlarını inkar edersen o zaman bunlar arasından tek birinin hatalı olduğunu iddia edebilmek için bile bir dayanak noktan kalmaz.
Esasen doğası gereği hiçbir haz kötü değildir, ama hazzı doğurabilen unsurlar hazdan çok kötülük getirebilir.
Doğa olayları karşısında duyduğumuz korku ve bir gün ölecek olmamızdan duyduğumuz tasa olmasaydı, acının ve arzunun sınırlarını bilmemekte bizi huzursuz etmeseydi, doğayı incelememize gerek kalmazdı.
Evrenin doğasını tam anlamıyla öğrenmemiş olan ve Tanrı masallarına dayalı yorumlarla yetinen kişi ölüm ve ölümden sonrası için duyduğu korkudan kurtulamaz; bu yüzden Doğayı tam anlamıyla anlamadan tam hazlar alamaz.
Karşılıklı kötülük etmemek üzerine yapılan bir anlaşmanın yasak ettiği şeylerden birini gizlice yapan bir kimse, o zamana kadar binlerce kez yakasını kurtarmış olsa bile yine de bunun meydana çıkmayacağına tam emin olamaz; çünkü ömrünün sonuna kadar yine de yakalanıp yakalanmayacağını asla bilemez.
Tanrı onların dualarını dinleseydi, sürekli birbirlerinin aleyhine dua ettikleri için, insanların hepsi yok olurdu.
Değersizdir sözleri hiç bir derde derman olmamış filozofun.
Var olduğumuz sürece ölüm ortada yoktur; ölüm geldiği anda da biz artık yokuz.
Bu dünyaya karşı koymağa gelmez… Onun, sizden sakladığı daha nice nice felaketleri vardır.
Bilge kişi, gıda konusunda gıdanın bol olmasına değil, lezzetli olmasına önem verdiği gibi, ömrün de uzun olanına değil, en zevkli olanına el atar.
Tanrıları sayan, her an ölümü korkusuzca düşünebilen, tabiatın amacını açıkça anlamış olan, en yüksek iyinin elimizin altında olduğunu ve kolayca elde edilebileceğini, en büyük kötünün ise ya sadece kısa sürdüğünü ya da bize hafif bir acı verdiğini bilen, birçoklarının kaçınılmaz zorunluklar olarak saydıklarına gülen birinden daha üstün sayacağın kim vardır?
Ruhumuzda atomlardan meydana geldiği için tıpkı bedenimiz gibi ölümümüzle kendini meydana getiren atomlara ayrışır. Bu sebeple organizmanın dağılmasından sonra ruhun yaşaması diye bir şey yoktur.
Dostlara acılarını paylaştığını göstermek birlikte yas tutmakla değil, onlara el birliğiyle yardım etmekle olur.
Bir kerecik doğarız ve ikinci bir defa doğmamız olacak şey değildir; bunun sonucu olarak da, sonsuz bir süre varolmak hiçbir şekilde mümkün değildir. Yarınına hakim olmayan sen de tutar, zevki hep ileriye atarsın! Ömür beklemekle geçip gider, çoğumuz. da hayatında hiç vakit bulamadan ölüp gider
Evren sonsuzdur. Çünkü sonlu olanın bir en dışı vardır ama en dış sadece kendinin dışında olan bir şeye göre böyle sayılabilir; en dışı olmayanın sınırı da yoktur; evrenin en dışı olmadığına göre sınırı yoktur, sınırı olmadığına göre de sonlu değil sonsuzdur.
Azla yetinmek zorunda kalmak korkusu ortalama insanları asıl korkularını arttıracak işlere sürükler.
Dostlara acılarını paylaştığını göstermek birlikte yas tutmakla değil, onlara el birliğiyle yardım etmekle olur.
Zorun kötüdür, ama zorunun hükmü altında yaşamak zorunlu değildir.
Boyuna yardım isteyen de, hiçbir zaman bunu yapmayan da dost değildirler. Çünkü birincisi sevgisiyle bizden karşılık satın almak istemekte, öteki de gelecek için bütün ümitlerimizi yok etmektedir.
Gelecek günden en az şey bekleyen onu en büyük sevinçle karşılar.
Boyuna yardım isteyen de, hiçbir zaman bunu yapmayan da dost değildirler. Çünkü birincisi sevgisiyle bizden karşılık satın almak istemekte, öteki de gelecek için bütün ümitlerimizi yok etmektedir.
Hayatın bize çizdiği sınırları bilen kişi, yoksunluklardan doğan acıları giderecek ve bütün hayatı mükemmel duruma getirecek şeylerin elde edilmesinin ne kadar kolay olduğunu farkeder. Sonra da kazanılmaları zor olan şeyleri istemez bile.
Eğer herhangi bir duyumu kayıtsız şartsız inkâr eder ve bu sırada, doğrulamasını beklediğin bir görüşle duyumlarının gerçekten sana verdiği duygularla düşüncelerin sezgili tasavvurları arasında fark gözetmezsen, bu yanlış görüşün yüzünden bütün öteki duyumları da birbirine karıştırırsın ve böylece tüm kriterlerini kaybedersin. Buna karşılık duyumları güvenilir olarak kabul eder, sadece sanrılarına dayanan tasarımları duyuların doğrulamadığı başka her şeyi de güvenilmez olarak kabul edersen işte o zaman aldanmaktan kurtulursun ve böylece tüm iç huzursuzluklarını ve neyin doğru neyin de yanlış olduğunu kestirmedeki tüm iç kararsızlıklarını daima gözaltında tutabilirsin.
Bir kerecik doğarız ve ikinci defa doğmamız mümkün değildir; bunun sonucu olarakta sonsuz bir süre var olmak hiç bir şekilde mümkün değildir. Yarınına hakim olamayan sen de tutar zevki hep ileri atarsın! Ömür beklemekle geçip gider çoğumuzda hayatında hiç vakit bulamadan göçüp gider.
Biz iyiye karşı değil yalnızca kötüye karşı zayıfız, çünkü zevk bizi kuvvetlendirir, acı ise zayıf düşürür.
“Uzun bir ömrün hele sonuna bakın!” O zamana kadar zevkini sürdüğü bütün mutluluklar hakkında bu söz nankörlüktür.
Haz sağlamayan güzelden seve seve vazgeçerim ve ona tapan budalaları hor görürüm!
Kim etrafına korku salarsa, kendisi de korkusuz değildir.
Atomların bir çarpışması duyu organını harekete geçirdiği zaman bu durum ruh atomlarını hareket ettirir ve düşünce bu durumun sonucu olarak ortaya çıkar.
Bizi sağken de öldükten sonra da tehdit edebilen tanrılardan, onların öfkelerinden ve cezalarından korkma!
İnsanlara karşı güvenlik, kuvvet ve zenginlikle bir dereceye kadar sağlanabilirse de tam bir güvenlik ancak başkalarının işine karışmadan ve kalabalıktan uzak olarak yaşamakla sağlanabilir.
Zevk mutlu bir yaşamın başlangıcı ve amacıdır.
Bilge olan evlenmez. Evlense bile aşkın vehimlerine kapılmaz.
Yaşamıyor olmak hiç de korkunç bir şey değil; bunu tam anlamıyla kavramış bir insan için hayatta katlanılamayacak hiçbir şey yoktur.